onsdag 25 augusti 2010

Syskonmiddag

Har haft jättemysig middag med min lillebror! Han pluggar i Göteborg och har redan kommit igång med sin termin, så han kom ut hit tidigare ikväll, och åker tillbaka tidigt imorgon bitti. Jag ska gå upp då också och hjälpa honom att hitta kaffebryggaren och busshållplatsen.

Kvällens meny blev Birgittas revbensspjäll, som jag ugnsstekte och serverade med gräddsås gjord på marinaden och stekskyn samt egenhändigt plockade och smörstekta kantareller och äpplen. Första gången jag gör revbensspjäll, och jag blev nöjd! Väldigt tacksamt kött att marinera. Lillebror frågade om han kunde få bröd till eftersom han saknade kolhydraterna och det fick han naturligtvis, men sedan sa han förvånat att den förhållandevis lilla mängden mat ändå var väldigt mättande. Efterätten gick ner ändå: den här kladdkakan, fast jag halverade smeten, gräddade den uppdelad i fyra muffinsformar och serverade som två bakelser, med en massa vispad grädde med några mosade jordgubbar iblandade.

Till detta drack vi mineralvatten och te och pratade massor. Min bror är fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar