lördag 28 augusti 2010

Att komma ut

Hemma hos pappa och hans fru. Innan jag kom hit fick jag ett sms där pappa frågade om jag kunde tänka mig salami och brie till kvällsfika. Perfekt! tyckte jag och tänkte att han måste ha hittat den här bloggen. När jag kom dit sa han åt mig att sätta mig i soffan medan han fixade en macka åt mig. Utan bröd, tack, sa jag försiktigt. Då fick jag följa med ut i köket och fixa själv. Fick en underbar liten middag bestående av god brie, pepparsalami, några körsbärstomater och ett par päronklyftor. Pappas fru frågade om jag möjligen hade slutat med kolhydrater, och det slutade med att jag förklarade alltihop.

Det är alltid lite nervöst att berätta om förändringar i sitt liv för sin familj eftersom det trots allt alltid betyder så mycket vad de tycker, men det gick bra. Jag tror att jag lyckades uttrycka vad jag ville uttrycka på det sätt jag ville, och efter den första skepsisen verkade de snarast nyfikna och jag tror att de accepterade min förklaring. Pappa frågade bekymrat vad jag skulle äta till frukost, och jag sa att eftersom det fanns ägg i kylen var allt lugna gatan. Det är är inte så himla komplicerat som det verkar, betydligt mindre komplicerat, skulle jag säga, än till exempel veganism som jag pysslade med tidigare.

Min boksamling har utökats, och det i ålderns tecken! På vägen hit igår hann jag med en snabbfika med mamma på Göteborg C. Hon hade hittat Kapitalet av Marx, som jag behöver för en kurs i höst, på ett antikvariat och köpt den till mig. Dessutom hade hon rivit ut en artikel om att doktorera ur GP eftersom hon trodde att den kunde vara intressant för mig, och det hade hon rätt i. Lilla älskade mamma. Och Marx är överraskande behaglig att läsa.

Sedan fick jag en bok av pappa som han hade hittat längst bak i någon hylla eller så: en lärobok i engelska, tryckt 1904, som heter Mästerskaps-systemet. En ny metod att på kort tid lära sig tala, skrifva och läsa ett språk. Praktisk lärobok i engelska: affärs- och umgängesspråk. Fantastiskt! Jag är helt lyrisk. Nu måste jag verkligen skaffa mig en ny bokhylla där den kan få en liten hedersplats. Det kan möjligen vara värdefull i framtida uppsatsprojekt också.

1 kommentar:

  1. Nej gumman jag hade inte läst i din blogg. Faktum är att jag läste den för första gången nu. Att berätta om förändringar i ditt liv eller något annat hoppas jag skall vara enkelt när det gäller mig.
    Lyssna (läs) noga nu.

    "Jag litar på dig och har fullt förtroende för dig att du kan ta hand om dig själv på bästa sätt"
    Det är bara roligt att höra vad du gör med ditt liv oavsett om jag håller med dig eller inte.
    Sen va det jättekul att du gillade boken.

    Kram Pappa

    SvaraRadera