onsdag 18 augusti 2010

Macarons

Jag blev plötsligt sugen på att baka såhär på kvällskvisten, jag har velat testa att baka macarons i evigheter och de verkade tacksamma att lchf-anpassa, så det gjorde jag! Här är receptet jag använde, modifierat med utgångspunkt från ett recept i tidningen Baka.

180 g mald sötmandel
1 dl hermesetasströ
140 g äggvita
lite karamellfärg

100 g rumsvarmt smör
1 dl hermesetasströ
3/4 tsk vaniljpulver

Sätt ugnen på 160°. Vispa äggvitan hårt så den blir som marängsmet (den ska kunna stå av sig själv, typ). Rör först ner 1 dl hermesetas, och sedan karamellfärgen och lite i taget av mandelmjölet. Klicka eller spritsa ut små rundlar av smeten på plåt med bakplåtspapper, och grädda i 5-10 min. Ta ut och låt svalna.

Rör ihop smör, sötningsmedel och vaniljpulver till smörkräm, och lägg ihop kakorna dubbla med krämen emellan.

Skillnaden mellan mitt recept och tidningen är att där de anger sammanlagt typ 600 g socker använder jag sammanlagt två deciliter hermesetasströ. Detta gör dels att kakorna smakar lite mindre sött, och dels att konsistensen bli mjukare och mindre marängaktig. Men de var fortfarande goda! Särskilt kaksmeten, den smakade precis som mandelmassa :) Dock väldigt fula (pga ingen sprits och bara grön karamellfärg hemma) så jag drar mig lite för att ta bilder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar