tisdag 31 augusti 2010

Fullt upp


Imorse blev det mysfrukost med C, E och K, och mitt bidrag var ett lass lchf-pannkakor. Gjorde dem på 3 dl vispgrädde, 6 ägg, 1 1/2 msk fiberhusk och 1 tsk vaniljpulver, och så stekte jag i mitt nya kokosfett. De fick bra omdömen av alla, och det var ju kul. Efter maten blev det en lång diskussion angående min mathållning. De oroar sig för att jag missunnar mig själv saker, men jag tycker ju inte att jag gör det! Inget godissug längre, så jag tycker mest att jag slipper äta potatis och ris som jag aldrig har gillat så värst, och i gengäld får jag äta en massa bacon, ost och ägg. Win-win! Det är ju därför jag kan se det här som en permanent livsstil snarare än en tillfällig diet. 

K, som är apotekare, oroade sig för mina blodfetter och hade en massa argument angående olika fettmolekylers form som jag inte kunde bemöta eftersom jag vet alldeles för lite om kemi, men de lät övertygande. Man kanske skulle gå och kolla sina blodfetter för säkerhets skull? Fast jag tycker inte att min mathållning är så extrem. Det är ju inte som att jag dricker ett glas flott till frukost varje dag eller nåt, och jag köper mer grönsaker, och framförallt mer olika grönsaker, nu än före lchf. Jag äter varierat, och jag är noga med att få i mig alla näringsämnen och rätt sorts fetter (så oprocessat som möjligt). Jag kan inte se att mina nuvarande matvanor är alarmerande ohälsosamma. Vad tycker ni, som kanske har läst den här bloggen och vet vad jag stoppar i mig, och som kanske själva äter på ett liknande sätt?

Sen har jag pluggat en massa, och så har M löst ut 26-årspresenten jag gav honom: en shoppingrunda inkluderande inköp av ett par jeans (alla hans gamla håller på att falla i småbitar) och en shoppinglunch. Vi åt indisk buffé på Williams (älskar deras lunchbuffé, och bufféer är ju perfekt när man har olika matpreferenser) och hittade ett par toksnygga jeans från Lee. Enkla, raka, mörka, välsittande. I like!

Snart ska jag på ett boxpass (hurra! Som vi har väntat!) och ikväll blir det middag och utgång. Jag och E ska laga en gryta efter hennes mammas recept som är fruktansvärt gott. Det innehåller fläskfilé, svamp, dragon, grädde, creme fraiche, lök, svart vinbärsgelé och dijonsenap, fast jag är inte säker på proportionerna. Till det blir det sparris och blomkålsmos. M ska vara med och äta och kanske K också, och sen ska vi gå på Snerikes och möta upp lite folk vi känner. Kul! Så himla länge sen jag var ute på nation. Och tur att jag fick rätt mycket plugg gjort idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar