onsdag 25 augusti 2010

Det här med kolesterol

En vän till mig som ivrar för vegansk kost (vilket jag för övrigt också har ägnat mig åt innan jag insåg hur mycket längre jag står mig på en omelett än på gröt med dadlar och sojamjölk) uttryckte en oro över att lchf:are borde få för högt kolesterol eftersom vi äter så mycket animaliskt fett. Detta tycks vara en vanlig invändning, sedan man invänt att nej, varken hjärna eller muskler behöver kolhydrater för att fungera och nej, man går inte upp i vikt för att man byter ut kollisar mot fett (om man inte lyckas trycka i sig smör i volymmässigt samma mängd som man tidigare åt ris, typ, men det är nog svårt att lyckas med). Tidigare i år publicerade Aftonbladet denna artikel där överläkare och docent Mats Eriksson uttrycker att frågan huruvida kolesterol är farligt eller inte är "gammaldags" och att det är "osannolikt att kolesterol plötsligt inte skulle spela någon roll. Naturligtvis kan det en dag dyka upp någon annan faktor som visar sig vara viktig. Men då får man försöka sätta upp en hypotes om det, och forska på det. Det har ingen gjort".


För över ett år sedan publicerade TV4:s nyhetskanal denna artikel där de redovisar mer än en studie som har visat att lågt kolesterol verkar ha ett samband med hög dödlighet respektive hjärt- och kärlsjukdomar. Är det vad Mats Eriksson kallar att ingen har hittat något som talar emot den traditionella uppfattningen om kolesterol? Eriksson invänder dessutom att ett problem med kolesterolstudier är att kvinnor och diabetiker reagerar annorlunda på kolesterol än män: "kolesterol är oftast ingen riskfaktor för kvinnor förrän de passerat klimakteriet".  


För det första tycks det mig märkligt att kvinnors deltagande i dylika studier skulle göra att resultatet hamnar "fel" - ska detta tolkas som att det är män som ska ses som standard för hur människor ska studeras och bedömas? Sundberg och Scherstén behandlar snarare manligt kön som en variabel i frågan, likvärdigt med variabler som diabetes och kolesterolvärden, snarare än som en norm att utgå från.


Jag undrar hur länge det kommer dröja innan breda, publikfriande medier som Aftonbladet vågar erkänna på riktigt att kolesterolmyten är värd att ifrågasätta. Fast det förstås, det skulle kanske inte vara så bra för deras viktklubb.se...

3 kommentarer:

  1. I know there are different types of cholesterol, and the studies that I'm referring to make a difference between the two types too, and it's still evident that high cholesterol levels do not coincide with heart diseases.

    And my blood samples came out showing that I'm healthier than ever :)

    SvaraRadera
  2. Word! :) Har du läst Fett och kolesterol är hälsosamt.. av Uffe Ravnskov?

    Hittade just din blogg och jag kommer hit igen! :)

    SvaraRadera
  3. Nej, den har jag inte läst, tack för tipset! Och oo så roligt att du gillar min blogg :)

    SvaraRadera