söndag 22 augusti 2010

Bjudpaj

Tänker skriva ner receptet här bara så jag vet hur jag tänker mig det:

Pajskal:
4 ägg
1 dl grädde
1 dryg matsked fiberhusk

Vispas slätt och hälls i pajform, gräddas i 225° tills det får fin färg. Tas ut och låt svalna lite medan fyllningen görs. Sänk ugnstemperaturen till 200°.

Fyllning:
någon dl hasselnötshack, rostat i torr stekpanna
2 dl mjölk
2 dl grädde
4 ägg
200 g riven långlagrad prästost
färsk babyspenat
salt
svartpeppar

Lägg spenat i det avsvalnade pajskalet. Vispa ihop resten av ingredienserna och häll över. Grädda tills allt har stelnat och fått fin färg, 40 minuter kanske. Serveras med grönsallad och någon god salami.

Håll i minnet nu att jag inte har lagat det här än, jag bara skriver ner det för att få ordning på planerna. Jag hoppas verkligen att det funkar med pajskalet, har aldrig gjort något likanande innan. Salamin serveras vid sidan av istället för i därför att en av de 7 personer som ska äta (hoppas det räcker!) är lakto-ovo-vegetarian.

Det är verkligen söndag idag. M och gästerna från igår spelar datorspel, och svärföräldrarna klipper gräsmatta och pysslar med saker runt huset. Själv dricker jag hinkvis med kaffe och skriver på ett par artiklar jag har lovat att skriva om min USA-vistelse

Edit: hasselnötshacket var en hit. Det hamnade ovanpå pajen och gav en väldigt trevlig yta. M, som inte är förtjust i smaken av ägg, tyckte det var för mycket av det. Kanske ett ägg mindre och lite mer ost nästa gång? Och vi blev bara 5 som åt, vilket var tur, för det blev inte en smula kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar