måndag 23 augusti 2010

Chorizo med kokosstuvad spenat


Enkel lunch på verandan: en och en halv kryddig chorizokorv (utan e-tillsatser!) med färsk spenat som frästs i smör och stuvats i kokosmjölk (Santa Marias extra krämiga, även den utan tillsatser) med lite salt och vitpeppar, och så ett par körsbärstomater. Den milda kokosmjölken gick perfekt ihop med den kryddiga korven. Förklaringen till de oglamourösa och omiljövänliga engångsprylarna är att man måste vara så himla snål med vatten här eftersom det skulle bli väldigt jobbigt om de dunkarna vi har skulle bli tomma. Alltså diskar man så sälla det går.

Denna smaskiga lunch blev min belöning efter ett litet fys/intervallpass: jag sprang som en dåre ett par hundra meter längsmed en av grusvägarna som går mellan åkrarna på andra sidan vägen, promenerade i rask takt tillbaka till trädgården och gjorde 10 armhävningar, 10 situps och 10 utfall (med varje ben). Detta upprepades 10 gånger. Lagom semesterträning, så jag inte blir alldeles förslappad. 

Utomhusduschen efteråt var ett litet äventyr den med, med vattenkokaruppvärmt vatten i pumpbehållare och fötterna i tofflor så de inte skulle bli alldeles uppätna av de centimeterstora myrorna som säkert tyckte att jag var asjobbig. Det blir inte riktigt 1-2 duschar om dagen här som det kan bli hemma ibland.

Det finns så himla mycket äppelträd häromkring (alla växer inte i någons trädgård heller!) och jag försöker komma på någonting något sånär lchf-vänligt man kan göra med dem, utom att smörsteka. Kanske använda dem som smaksättning i någon maträtt? Ska surfa runt lite efter äppelrecept.

Avslutar med bild av min utsikt från verandan där jag oftast sitter och äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar