fredag 27 augusti 2010

Minus pastan, plus en massa grädde

Från Miyokos blogg

D och sambo F bjöd på pasta carbonara igår, fast med hyvlad zucchini som fick ligga och mjuka upp sig lite i såsen istället för pasta. Glömde kameran, dumt nog. Väldigt enkel och fruktansvärt god mat som jag tror blev till ungefär så här: 3 paket bacon klipptes i småbitar och stektes med en halv solovitlök. I en bunke vid sidan av vispades grädde ihop med 3 äggulor, ett helt ägg, svartpeppar och massor av nyriven parmesan. Detta hälldes över baconet när det var lagom stekt, och när såsen var blandad och jämn lades zucchinistrimlor i, gjorda på 2 zucchini inklusive skal men minus kärnhusen som hyvlats med osthyvel. När zucchinin känns lagom mjuk är det färdigt att äta. Räckte gott och väl till middag för oss tre, plus en matlåda åt D. Underbart, det är ju liksom alla de godaste smakerna som finns i en enda gegga!

Nu har jag just beställt den här boken. Jag använder sällan kokböcker utan brukar föredra internet som källa till inspiration och recept, men det verkar bra med lite tips på hur man kan hålla i slantarna och samtidigt äta bra mat. 

Idag fyller M år och blir en gammal 26-årig man! Vi ska gå ut och lyxa med lunch på stan sen, och så hem och äta after eight-kladdkaka till efterätt (after eight tillhör hans favoritgodis). Eller jag vågar mig nog inte på den för det är så vansinnigt mycket socker i, men jag har gjort en liten mousse till mig av en sked upptinade, osötade hallon, en sked kakao och en dl vispgrädde som har vispats fluffigt tillsammans. Gottigott.

3 kommentarer:

  1. ...och DÄR beställde jag också den boken. På Bokus fanns den redan utgiven och ska vara hos mig om 2-5 dagar. Märkligt.

    SvaraRadera
  2. Jag beställde den också på bokus även om jag inte länkade dit. Undrar om bokus ljuger? Jaja, jag får väl klara mig utan boken ett tag isf.

    SvaraRadera
  3. Nejsch, Bokus ljuger aldrig ;) däremot är deras "2-5 leveransdagar" mer som 7-8 leveransdagar. Men, de kanske lever efter en annan tidsräkning än mig, vad vet jag.

    SvaraRadera