lördag 21 augusti 2010

Festmenyn klar

M's pappa är här. Vi åt lunch som jag lagade, improviserad kokos- och curryköttfärssås:

Paprika och köttfärs steks i smör. Tillsätt kokosmjölk (någon sort utan en massa tillsatser), chili, röd currypasta, en tärning köttbuljong (samma här, så lite kemikalier som möjligt) och låt puttra en stund. Hett och gott! Jag åt mitt med lite färsk mangold och de andra två åt pasta till. Sedan drack vi kaffe och pratade en stund. Mysigt.

Maten för kräft/grillfesten ikväll är planerad. Jag och M ska göra en god sallad med fräscha grönsaker, och gärna lite nötter i, en stuvning på svampen som blev över igår (enkelt, lite creme fraiche, soja och peppar bara) och så ska vi vara lata och köpa färdig aioli. Till detta tänker jag äta massor av kräftor, och M ska grilla ett sånt där grillspjut. Efterrätt blir något frittataaktigt på grädde, en massa ägg, vaniljpulver, och så en blandning av allt jag hittade i skog och trädgård: blåbär, lingon, rabarber, päron och äpple. Tänker göra dulce de leche (kolasås kokt på kondenserad mjölk) till för dem som gillar när saker smakar lite sötare. Bilder kommer imorgon!

Jag har blivit så himla mycket känsligare för söta smaker. Igår smakade jag på M's cider (någon sommarspecial med fläder och rabarber, tror jag) och den var verkligen kväljande söt. Äppelbitarna till frukosten imorse var också mycket sötare än jag förväntade mig. Bra, ingen inflation på det området längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar