onsdag 22 september 2010

Vegetarisk middag


Sedan Birgitta skrev om grönsakspaté har jag varit nyfiken på att testa att laga det - har aldrig gjort det innan - så idag blev det en liknande paté till middag, eftersom jag var hemma och pluggade och hade möjlighet att hålla på och låta tomater småputtra och grädda patéer långsamt i vattenbad och sånt. Jag följde i princip receptet i länken, fast jag använde haricots verts istället för broccoli och sambal oelek istället för cayennepeppar. Och jag lade till sesam- och solrosfrön rostade med lite sojasås till serveringen. 

Den största anledningen till att min mat inte blev riktigt lika vacker som Birgittas (hm, förutom att hon har gjort den här rätten ett gäng gånger innan kanske...) är nog att jag var snål och köpte billiga kvisttomater istället för plommontomater = mycket mer vätska. Alltså fick patén väldigt svårt att hålla formen. och jag får öva på det där med att forma ägg av fetaostcreme...

2 kommentarer:

  1. Hej Miss C. Vad roligt att du testat min paté.
    Övning ger färdighet och du har ju redan kommit på att det är för mycket vätska i vanliga tomater.
    Ett knep om du vill använda dem nästa gång med.
    Skålla och skala dem, dela och gröp ur innehållet. Använd bara väggarna alltså. Innehållet kan du blanda ner i t.ex en tomatsås, så släng det inte.
    Lycka till med vidare försök ;)
    Glada hälsningar./ Birgitta

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag har absolut tänkt försöka igen - paté känns som en så rolig och vacker bjudrätt, om man nu lyckas få till konsistensen och de där fina lagren :)

    SvaraRadera