tisdag 14 september 2010

Keso a la malta och köttgryta

Jag har sett många receptvarianter på lchf-ris a la malta, det vill säga keso a la malta, och jag har varit nyfiken, och nu har jag ätit min variant på denna rätt (som jag ÄLSKADE före lchf) till frukost i ett par dagar. Mycket enkelt att tillreda. Jag häller en knapp deciliter grädde i en skål och duttar i lite vaniljpulver, kanel och kardemumma, och ett par droppar (tar man för mycket blir det tokäckligt!) mandelessens. Vispar grädden fluffig och rör ner ca en deciliter keso (ett halvt litet paket) och en matsked kokosflingor. Blir riktigt gott. Särskilt mandelessensen gör mycket för smaken.

(oj vad jag tydligen gillar parenteser)

I skrivande stund puttrar en gryta på spisen. Jag hittade en billig fläskbog på ica maxi häromdagen som jag skar i bitar och frös in eftersom jag inte var säker på vad jag skulle göra med den. Precis som i falle med keso a la maltan har jag sett en mängd olika varianter på köttgrytarecept där "såsdelen" av grytan består av soja, sambal oelek och grädde/creme fraiche. Min blir så här (för två rejäla portioner):

Jag la ca 500 g grovt tärnad fläskbog - rå - i en kastrull och hällde över
1/2 dl creme fraiche tomat & saffran
1/2 dl grädde
1 msk kalvfond
1/2 tsk sambal oelek
1 riven vitlöksklyfta

Nu tänker jag mig att det ska få stå där och puttra, och sen får vi väl se hur det smakar. Blir nog bra att servera med ett par paprikabitar, eller lite riven vitkål.

Edit: det blev dragon och lite, lite grov senap i grytan också. Himla blandning, men det smakar bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar