torsdag 23 september 2010

Kryddiga färsbiffar


Jag älskar köttfärs! Det blir nästan alltid gott, och det är lätt att få smak på det eftersom man kan blanda ner kryddorna i det. För några veckor sedan gjorde jag falafel åt M som han tyckte blev himla goda, så nu tänkte jag att jag skulle försöka få samma stuk på färsbiffar.

Jag började med att hetta upp lika delar smör och kokosfett i en stekpanna, och sedan slängde jag i en hackad gullök, två rivna vitlöksklyftor, massor av spiskummin och torkad mynta, lite rosmarin och paprikapulver. Fräste detta en stund tills löken hade blivit lite brynt. Då blandade jag ner lökröran i ca 500 g nötfärs tillsammans med ett ägg, en dryg matsked fiberhusk och lite örtsalt. Jag hade en mozzarellaboll hemma som jag skar i 6 delar och formade biffarna runt (nötfärs är ju så magert).

Jag stekte biffarna omväxlande på båda sidor i smör (i samma stekpanna som jag stekte löken och kryddorna i), och när de hade börjat få fin färg hällde jag på kanske 1 1/2 dl grädde, en sked tahini och en skvätt vit balsamvinäger.

Det smakade inte alls som falafel, men de blev saftiga, goda och mättande. Matlåda för imorgon är fixad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar