tisdag 28 september 2010

Snabblagat is the shit


Gårdagens plugglunch, hastigt inmundigad på biblioteket: ett kokt ägg, två paranötter och en bit spenat- och paranötspaj utan botten. Det vill säga smörstekt nöthack och babyspenat i enkelt kryddad äggstanning (ägg, creme fraiche och grädde).


Dagens middag: äggwrap med avocado och köttfärsröra. Äggwrapen gjordes på mitt standardvis, med två ägg som vispades ihop med två matskedar grädde, hälldes på en stor, platt stengodstallrik och ställdes i micron på högsta effekt i 4 minuter. Man får lyfta bort den från tallriken snabbt som attan efteråt med hjälp av en tunn stekspade för att den inte ska fastna, men sedan har man ett tokbra wrapmaterial. Receptet på köttfärsröran (som räckte till middag åt mig och M):

1 stor tomat
1 riven eller pressad vitlöksklyfta
en klick kokosfett
en klick smör
250 g köttfärs (jag använde nötfärs)
1 dl creme fraiche
örtsalt
vitpeppar
en skvätt kalvfond
några droppar worcestershiresauce
färsk basilika

Jag skar ett kryss i tomatens skal, la den i en bunke och hällde kokande vatten över den. Den fick ligga i någon minut, och sedan hällde jag bort vattnet och fyllde på med kallt vatten. Därefter drog jag av tomatens skal, skar den i bitar och gröpte ur kärnorna, grovhackade och la i het stekpanna med smält kokosfett och smör tillsammans med vitlöken. Sedan i med köttfärsen som kryddades med salt och peppar, och så fick det steka tills färsen var genomstekt. Då hällde jag på creme fraiche, fond, sås och klippte över lite färsk basilika, och så fick alltihop stå och puttra ihop i några minuter. Klart! Det här lär jag stå mig på genom både planeringsmötet och yogaklassen jag har framför mig ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar