söndag 19 september 2010

Tema: budget


Passade på att laga en massa mat idag så det finns en del färdigt i frysen och så. Ovan syns så kallade thailändska fiskkakor. Jag utgick från det här receptet, men gjorde ungefär så här:

400 g alaskan pollock-filé
1 dryg tesked röd currypasta
1 äggula
2 tsk fiberhusk
100 g haricots verts
1 skvätt vit balsamvinäger

Alla dessa ingredienser kördes ihop med stavmixer och formades till små kakor som jag stekte i mycket kokosfett. Provsmakade en, och de är rätt spicy. De liksom ber om att få serveras med en rejäl klick ren, krämig, syrlig creme fraiche.

Den andra rätten jag lagade kommer från boken LCHF till vardags: riktig mat för familjer med tunna plånböcker, kallas i boken för Lasses goda bogfläskgryta, och för en gångs skull följde jag faktiskt receptet. 2 små gula lökar skars i tjocka skivor och stektes i mycket smör, medan jag skar 500 g fläskbog i bitar, som sedan lades i tillsammans med löken. När köttet var brynt hällde jag över 3 dl vispgrädde och en 400-gramsburk hela tomater, kryddade med salt och vitpeppar och lät puttra ihop en stund. Enkelt, milt och gott, och perfekt ihop med lite strimlad vitkål som middag en regnig dag som den här.

Och vad har dessa båda recept gemensamt? Jo, de är gjorda av jättebilliga ingredienser! Både fisken och haricots vertsen kommer från frysdisken, köttet köpte jag på ica maxi för 35 kr/kg, och resten av ingredienserna är också antingen billiga eller väldigt dryga. Bra vardagsmat.

Eftermiddagen/kvällen har varit så himla mysig. Jag och M har fått umgås en massa och bara rå om varandra, vilket känns värdefullt när vi ofta annars har så fullt upp på varsitt håll. Därefter hade vi spelkväll, spelade brädspel och drack te, med några grannar. E hade bakat lchf-kladdkaka, hon håller också på att börja med det! Det är roligt. Jag har lovat att baka en av efterrätterna till en fest hon ska ha snart - tror det får bli kladdkakan jag bakade åt min bror för ett par veckor sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar