söndag 5 september 2010

Hämtpizza 'a la LCHF

Den gemensamma lunchen på jobbet idag blev hämtpizza. Jag skrapade bort och åt enbart fyllningen, som jag brukar, och till sist var det ju någon som undrade vad jag pysslade med (har försiktigt antytt för ett par av mina kollegor att jag är försiktig med kolhydrater, men inte sagt rent ut att jag äter LCHF). Jag sa att det ju ändå är fyllningen som är det goda på en pizza, och äter man bara den orkar man allt medan man ju blir stoppmätt efter hälften om man äter botten också (insåg att det här faktiskt är en stor del av sanningen - jag äter LCHF för att få äta enbart det göttiga, haha). Åhå, sa de andra och nickade eftertänksamt, och sen var det två stycken som skrattade befriat och började göra likadant, sa att de alltid brukar vilja göra så när de äter pizza och "nästa gång kanske vi ska försöka beställa enbart topping?" Underbart, tänkte jag, jag har lyckats! :)

Till middag idag (och lunch imorgon) blev det kycklingen jag köpte på bondemarknaden. Nu kan man ju påpeka här att kyckling är väl inte så LCHF, så fettsnålt som det är? I så fall skulle man ha en poäng, men å andra sidan är inget fettsnålt efter att ha kokat i nästan en timme i grädde och smör! Jag brynte mina kycklinglår i lite smör och tillsatte sedan mer (ca 50 g) smör, en massa örtsalt, svartpeppar och dragon och så spädde jag på lite i taget med typ 2-3 dl grädde, och sen fick det stå och puttra aslänge. Det blev så himla gott! Det här är som så ofta en rätt fri tolkning av ett recept jag har hittat någonstans på nätet, men den här gången kommer jag inte riktigt ihåg var jag hittade det. Ni får hemskt gärna upplysa mig om ni vet, för jag har verkligen inte för avsikt att sno från någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar