lördag 18 september 2010

Smyglunch


Sitter på bibblan och pluggar idag, och när väskan är full av dator och böcker får det bli mindre skrymmande lunch: ett kokt ägg, en bratwurst (kravmärkt och närproducerad, från bondemarknaden igår), ett gäng oliver och några paprikabitar, alltsammans dekorativt arrangerat i en plastpåse. Vågar inte äta det här inne dock eftersom allt det där har ganska distinkta dofter och man inte får äta inne på bibblan. Fast kaffe dricker jag.

I morse testade jag det första receptet ur boken: någon sorts kokospudding. Receptet såg lite märkligt ut dock, troligen tryckfel, så jag gissade mig till hur det var menat att se ut och gjorde sedan som vanligt lite egna justeringar. Så här: 

Jag smälte ca 50 g smör och hällde över 1 dl kokosflingor i en liten porslinsskål och lät stå och svälla ett par minuter. Sedan rörde jag ner 2 ägg, lite vaniljpulver, mandelessens och kanel. In i micron på högsta effekt i 2 minuter, och ut kom en liten pudding. Mättande och ganska gott. Kanske hade blivit bättre med osaltat smör dock, eller 50/50 av smör och kokosfett? Får testa det om jag gör det någon mer gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar