fredag 3 september 2010

Nötter, kyckling och ost

Nutisals macadamianötter (vars förpackning ser annorlunda ut än på hemsidan - påsarna är svarta) med havssalt är en ny favorit. Supergoda, och bara 2 g kolhydrater per hundra gram! Inte alls så lätta att överäta som vissa andra nötter. För ett tag sedan såg jag dem på mitt lokala Hemköp, och förra veckan var jag där och tänkte köpa ett par påsar. De fanns inte, och när jag frågade ett affärsbiträde sa hon att de hade slutat sälja dem. Jag sa att det var väldigt synd, för de är mina favoriter. Nu var jag där igen och kollade, bara för säkerhets skull, och de har tagit in dem igen! Bra där, Hemköp!

Efter snabbesöket på Hemköp gick jag vidare till Bondens egen marknad som äger rum i Uppsala varje fredag nu i några veckor till. Köpte krav- och närproducerad kyckling för ett överraskande lågt kilopris. Ser fram emot att laga till den och se hur den står sig mot de hemska frysdiskfileerna! Dessutom köpte jag en bit kravproducerad vitmögelost gjord på mjölk från fjällkor på en gård här i Uppland. Heeelt ljuvlig! Jag är så beroende av ost. Mitt nuvarande osturval: en bit prästost, lagrad i tolv månader, den här lilla mögelostbiten, en burk creme bonjour vitlök och en burk creme bonjour blåmögelost. Och fetaost? Nej, den tror jag M har ätit upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar