söndag 3 oktober 2010

Trädgårdsarbete och kjolar

Har varit hos mina fina morföräldrar i helgen. Det är en sån himla energiboost att hälsa på dem. Standardreceptet för ett sånt här besök brukar innehålla trädgårdsarbete - de har en stor trädgård där de odlar olika grönsaker och blommor, och ibland kräver den mer av dem än deras drygt 80-åriga kroppar tycker att de vill ge. Och jag älskar trädgårdsarbete! Så rogivande. Den här gången skördade jag väldiga mängder äpplen från deras äppelträd och grävde ner lökar inför nästa år. Dessutom innehåller det alltid lugna kvällar där man går och lägger sig tidigt, morgnar utan väckarklocka (fast jag vaknar ändå tidigt), samt en genomgång av mormors garderob.

Hennes kropp är lik min till storlek och byggnad (liten midja, runda höfter) fast jag är längre och har större fötter, så alltså passar alltid hennes gamla kjolar mig perfekt, fast inte skor, och sällan överdelar och byxor med långa ärmar och ben. Varje gång brukar hon ha staplat några stycken hon inte vill ha kvar, ibland överdelar och byxor också, och så befinner jag mig i 50-talsmodehimlen en lyrisk stund. Nu blev det en smårutig dräkt i brunt bestående av kavaj (jättetuff, lite maskulin med breda axlar) och pennkjol, en off-white pennkjol i bomull och linne (fast tillräckligt kraftigt tyg för att ändå passa på hösten) som satt som om den vore sydd för just mina höfter, en glest stickad, löst sittande ylletröja med mjuk polokrage, helt underbar, och en grå ullkjol som typ hade skickats hit från himlen: knälång, väldigt åtsmitande över höfter och rumpa, och så ett plisserat parti nedtill på framsidan som gav den en antydan till mermaid-skärning.

Blev inte så mycket low-carb dock. Jag bestämde mig för att det fick bli som det blev med maten den här helgen. På't igen imorgon.

Ikväll blir det film. Underbara M har lyckats få tag på en film jag har velat se i evigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar