onsdag 13 oktober 2010

Helstekt rostbiff med savoy-coleslaw

Ännu en maträtt testad som jag aldrig har lagat innan men varit nyfiken på: kött som helsteks långsamt i ugn. Rostbiff var billigt den här veckan, så jag knep en bit på sådär 800 g. Den saltades och pepprades och bryntes i smör innan jag lät den ligga i ugnen i 125° i 1,5 timme, och den blev alldeles lagom rosa. Jag föredrar verkligen nöt framför fläsk, och det var skönt med lite omväxling mot de där sega karrékotletterna som aldrig tar slut i frysen... Räckte gott som middag åt mig och M idag, och en portion var imorgon med.

Till det åt vi coleslaw på strimlad savoykål och grovriven morot som geggades ihop med creme fraiche, majonnäs, salt och peppar. Både köttet och kålen hade en del tuggmotstånd, så det här är nog en bra rätt om man tenderar att äta för fort...

Och den där sittningen på fredag blir inställd. Tyvärr. Nåja, det blir någon annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar