tisdag 26 oktober 2010

Vilsam matlagning

Jag har skrivit hemtenta hela dagen, och då tycker jag faktiskt att det är skönt att laga mat på kvällen. Det är meditativt. Jag gjorde ost- och sesambröd och leverpastej som jag åt till kvällsmat, och nu står en pumpapudding i ugnen. Den är som en amerikansk pumpapaj, fast utan pajskal och socker. Här kommer recepten:

Bröden: gjordes enligt Birgittas recept.

Leverpastejen:
ca 400 g ungnötlever skars i bitar och stektes i smör tillsammans med vitlök och schalottenlök. När levern var genomstekt mixade jag den med stavmixer med lite salt&peppar, en skvätt grädde och mer smör.

Pumpapudding:
En liten butternutsquash skars i ganska stora bitar och lades i en microugnsäker form med lite vatten i botten, och fick stå i micron på högsta effekt i 10 minuter. Sedan gröpte jag köttet ur skalet och mixade det till puré. I purén mixade jag ner 4 ägg, 2 1/2 dl grädde, 2 tsk pepparkakskrydda och 1/2 tsk malen muskot, hällde det i en springform, och nu ska den stå i ugnen i typ 45 minuter, 160°. Tror att det kan vara riktigt gott med lite hårdstekt bacon eller fläsk till den här puddingen. Imorgon ska jag ha en bit i lunchlådan, jämte en leverpastejmacka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar