fredag 22 oktober 2010

2 år!

Idag hade jag och M vår 2-årsmiddag! Vi åt utskuren biff med sallad och hemmagjord (ja, från scratch! Jag är så stolt!) bearnaise, och till efterrätt äppel- och vaniljpannacotta med kanelrostade solrosfrön, och så en flaska gott rött till. Efteråt gick vi och såg Anna Karenina på stadsteatern. Så mysigt! Verkligen vad som behövdes efter en vecka som denna. Nu ska jag strax hoppa i säng, men först ska jag dela med mig av bilder och recept. Kram på er!


Köttet (utskuren biff) kryddades helt enkelt med salt&peppar och stektes i smör. För såsen hackade jag 4 små schalottenlökar och la i en kastrull tillsammans med några krossade vitpepparkorn, en massa dragon, 1 dl vatten och 1/2 dl vit balsamvinäger. Detta fick koka tills det krympte ihop till typ hälften. Då silade jag över vätskan i en ren kastrull som jag lät stå i vattenbad (hett men inte kokande) medan jag vispade ner 6 äggulor, en och en. Fortsatte vispa en stund och hällde efter en stund ner 300 g smält smör i en tunn stråle. Viktigt att inte sluta vispa förrän all äggula och smör är nerblandat! Tillsatte lite mer dragon, mest för syns skull, och så var det klart!


Till de här två portionerna la jag ett gelatinblad i blöt och kokade under tiden upp 2 1/2 dl grädde med ett litet äpple skuret i bitar och lite äkta vaniljpulver som fick puttra tills äppelbitarna var riktigt mjuka. Då mosade jag ner dem i grädden och silade sedan över alltihop i en skål. Gelatinet blandades ner i den silade vätskan, och så hällde jag över det i mina älskade Efva Attling-glas och lät stå i kylen över natten. Toppingen är solrosfrön som rostades i ca 20 minuter i 125° i ugnen, blandade med en massa kanel och kardemumma och lite, lite honung. Det blev en riktigt god efterrätt. Nomnom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar