torsdag 7 oktober 2010

Hjortwallenbergare med brysselkål och kall äppelsås


För några dagar sedan hittade jag hjortfärs billigt på ica, blev alldeles lyrisk och köpte genast ett paket. När jag kom hem läste jag noggrannare och blev lite nedslagen när jag insåg att den här stackars hjorten hade åkt ända från Nya Zeeland... Min strängaste matprincip är att aldrig köpa importerat kött. Fast å andra sidan har jag mest den principen för att de flesta länder har slappare djurskyddslagar än Sverige, och en hjort kan man ju hoppas har fått leva i det fria i alla fall. Man kan som sagt hoppas.

I alla fall blandade jag de här 500 grammen hjortfärs först med 3 äggulor och sedan med 3 dl grädde, salt, peppar och lite sambal oelek. Det låter som asmycket grädde, men när man har blandat smeten en stund (med händerna, i mitt fall) blir det bra konsistens ändå. Jag brynte biffarna på båda sidor i smör i en gjutjärnspanna innan jag lät dem steka klart i ugnen i typ 7 minuter, 150°. De blir mäktiga med all grädde och äggula, så det här räckte till 4 portioner.

Jag serverade med en kall sås på creme fraiche, grov skånsk senap, hackad saltgurka och hackat syrligt äpple - proportioner efter smak - och smörfräst brysselkål. M åt samma sak, fast klyftpotatis istället för brysselkål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar