tisdag 9 november 2010

Höstigt. Eller vinter?

Nu har de börjat ställa fram pepparkaksburkar och tuber med blåmögelost bredvid varandra i mataffärerna, och detta inspirerade dagens lunch. Jag är en av dem  som älskar den där kombinationen (Faktiskt så älskar jag pepparkaksaktiga kryddor i allmänhet. Och blåmögelost.), men den är ju inte så himla lchf. Min lösning på detta blev blåmögelostfyllda pepparkakscrepes (1 portion):


Vanlig pannkakssmet på 1 dl grädde, 2 ägg och 1/2 msk fiberhusk smaksattes med 1 tsk pepparkakskryddblandning. Av detta stekte jag två rejäla pannkakor (givetvis i smör), klämde ut en ordentlig klick whiskyblåmögelost (från tub) på varje och rullade ihop. Klart!

Veckans andra experiment är tjälknöl. Jag åt riktig tjälknöl på älgstek en gång och det var så himla gott! Nu hade jag en kalvstek på ett drygt kilo i frysen och bestämde mig för att testa. Jag la den djupfrysta köttabiten på ett galler över en ugnsfast form i ugnen, och satte den därefter på 100°. Steken fick stå där inne hela natten. På morgonen kokade jag upp 1 liter vatten, 1 dl salt, 1 msk socker, 7 vitpepparkorn, 5 kryddpepparkorn och två lagerblad. Denna lag hälldes över i en bunke där jag också sänkte ner steken, och så täckte jag över och ställde alltihop vid ett öppet fönster (det fick inte plats i kylen). Där fick det stå och dra i drygt 4 timmar, och nu ligger min kalvtjälknöl i kylen och väntar på att användas till pyttipannor, gratänger och och diverse snabba luncher och mellanmål. Har ni tänkt på att kalla köttskivor kan användas som bröd, med pålägg på?

Måste tipsa om mitt nya favoritte också! Mitt paket med Yogi Tea rooibos tog slut, så jag chansade lite sådär äventyrligt på ett paket Yogi Tea licorice istället. Och så himla gott! Kommer ju att ta slut på nolltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar