fredag 12 november 2010

Ge mig jul!

All den här snön framkallar en massa myskänslor. Jag tittar tvångsmässigt på julpynt i affärerna, igår bakade jag saffransrutor (utnyttjar M för att ha någon att baka åt), och middag igår blev blomkålssoppa. Öhh, jaha, blomkålssoppa, tänker ni då, hur är det juligt? Det är det inte. Nej. Men len, krämig blomkålssoppa liksom skriker höstrusk utanför och levande ljus-mys i mitt kök. Dessutom väldigt enkel mat: blomkål och lite lök frästes i smör på hög värme och kokades sedan i mjölk och lite buljong, och så mot slutet medan jag mixade den slät blandade jag i philadelphiaost och kryddade med salt, peppar och muskot. Lite hårdstekt bacon strösslades på för mer matighet.

Och nu på morgonen läste jag det här! Jag älskar jul på Liseberg! Jag veeet att det är hopplöst konstruerat och kommersiellt och bara går ut på att få mig att köpa tokdyrt julgodis, men jag erkänner villigt att det funkar. De har mig på kornet! Dofterna, ljusen och stämningen golvar mig totalt. Tyvärr lär det inte bli något jul på Liseberg för mig i år, men jag får väl strosa bland de upplysta träden vid Fyrisån och fantisera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar