torsdag 18 november 2010

Ceremoniellt


Här inne ska jag befinna mig imorgon eftermiddag. Jag ska vara iförd svarta strumpor, svarta skor som täcker tårna, hellång svart klänning med blygsam urringning och breda axelband, långa vita handskar och vit studentmössa, och jag ska stå rak i ryggen och hålla en skittung flagga. Det är nämligen professorsinstallation imorgon och under ceremonin i universitetsaulan ska alla nationer representeras av en fana med tillhörande bärare (jag, i Göteborgs nations fall) samt en marskalk. Jag har precis varit på övning och fått en helt ny respekt för fanbärare. Jädrar i min lilla låda så den där fanan väger. Men ooo så COOLT det ska bli att få se ceremonin! Jag är löjligt fascinerad av allt ceremoniellt och akademiskt, och att få se la creme de la creme ägna sig åt den sortens aktivitet gör mig lite högtidlig och pirrig till sinnes.

Nu ska jag vila och läsa uppsatser lite sådär halvhjärtat inför seminariet imorgon. Kommer att bli en riktigt körig dag. Åstadkom supergod kyckling till middag med smak av apelsin och rosmarin (Ja, Birgitta Höglund är min hus(köks)gud), som jag åt med lite hyvlad squash som jag lät puttra med de sista minuterna, så energi- och njutningsmässigt är förutsättningarna inför morgondagen goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar