söndag 14 november 2010

Barbariskt


Igår var jag på lambskallegasque på Gotlands nation. Den här festen har gått av stapeln årligen i nästan 60 år och går enligt gotlänningarna ut på att fira allt gotländskt. Man sjunger gotländska sånger (på gotländska) och utbringar skålar för Gotland, och maten är minst sagt i centrum. Förrätt var någon röra på toast, dessert var saffranspannkaka med grädde och salmbärssylt, och huvudrätt: lammskalle med rotmos. Man får helt enkelt en halv lammskalle som har griljerats och ugnsstekts. Ingen hjärna, men ett öga får man och tunga om man har tur. Jag åt kinden - den smakade lamm - men kunde inte med att äta tungan (den såg så väldigt mycket ut som en tunga) utan gav den till en bordsgranne. Det värsta var dock gotlandsdrikkun - hemjäst mjöd, typ - som serverades till i väldiga mängder. Ingen visste riktigt hur stark den var, och vad den än innehöll tålde jag det inte. Stapplade hem rätt tidigt med den värsta huvudvärken jag har varit med om.

Nu har jag och M ätit riktig pyttipanna till middag. Det fanns en snutt falukorv i kylen, och en stump av den där tjälknölen, och lite paprika och vitkål, så jag tärnade och stekte alltihop och så åt vi det med inlagda rödbetor och en klick creme fraiche. Inte illa. Nu blir det filmkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar