fredag 30 juli 2010

Pizza!

Spräckte just ett glas som gled ur handen på mig när jag skulle ställa det i diskstället. Har nu världens konstigaste sår: tre vitt utspridda, små men ymnigt blödande prickar till sticksår där glassplitter regnade ner på min arm.

Fick en plötslig urge att baka - jag får ju det ibland. Det finns massor av bakningsrecept som funkar ur lchf-synpunkt, men de innehåller nästan alltid ändå mer kolhydrater än jag vill ha just nu i form av mandelmjöl, mörk choklad, kokos, etc. Tar det lite strikt till att börja med och går mer på känsla sen, ju mer jag lär mig.

Jag fick utlopp för min urge genom att göra pizzabotten åt M - dagens middag blir nämligen pizza. Hans blir en hyfsat konventionell pizza på vete- och olivoljadeg med tomatsås, en massa grönsaker och lite bacon och ost på. Min pizza (jag åt lite tidigare, går upp mycket tidigare än M så hela min rytm ligger någon timme före hans) blev enligt min mening mycket smaskigare: stekt bacon och fint tärnad kassler i botten av en ugnsfast form, en tunt skivad tomat på det, lite färsk basilika, och så massor av riven lagrad ost. In i ugnen tills osten är hela smält. Nom nom nom :)

Nu sitter jag här med en kopp kaffe (med grädde i, försöker vänja mig vid det). Den där omställningsorkeslösheten har verkligen slagit till. Kaffet hjälpte lite i alla fall, ska ta mig i kragen och ta mig igenom några stycken av provöversättningen jag håller på med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar