söndag 20 juni 2010

Fett!

Jag har inte haft några problem att hålla mig under min gräns på 1700 kalorier om dagen. Däremot äter jag alldeles för lite fett - ca hälften så mycket som jag borde äta - och jag börjar förstå varför folk som är seriösa med träning och kost ofta väljer att ta till proteinpulver: det gör att de slipper trycka i sig 300 gram kassler/kycklingfile/nötfärs under en enda måltid. 300 gram är faktiskt sjukt mycket kött. Eftersom jag ligger lite över minimivärdet för antal gram protein jag bör äta per dygn ska jag försöka byta ut några av proteinkalorierna mot fettkalorier. Det här är svårare än man kan tro. Jag och M har suttit och kollat proteinpulver på internet, så jag lär väl kapitulera så småningom. Tror att det får bli ett värmetåligt, avsett för bakning (som jag kan blanda i muffins och dylikt, yummie), och ett som innehåller en blandning av kasein och vassle. Någon god smak, choklad kanske? Banana/peanut?

Testar egenkomponerat recept till frukost imorgon. Har redan gjort det eftersom det tar rätt lång tid att laga. 1 portion: 100 g äggvita, 100 g lättkvarg (icas), 100 g rivet äpple och 20 g solrosfrön vispas samman och gräddas i en form i 175 grader i ca 45 minuter. Har inte smakat än, men det ser ut som en blek ostkaka ungefär. Näringsinnehåll: 271 kcal, 25 g protein, 10,1 g fett. Jag gillar att det blir rätt mycket mat (har alltid gillat stora frukostar) trots det låga kaloriinnehållet.

Annars har jag varit på underbart spinningpass idag. Har verkligen saknat det i USA - gymmet jag gick på där la inte så mycket resurser på att utbilda sina instruktörer, så de hade noll koll på spinningteknik eller på hur man bäst får ut det mesta ur musiken som komponent i ett pass. Det här var ren njutning, precis som jag mindes det. Benen kändes behagligt stumma, fast mjuka, när jag stapplade till omklädningsrummet, huvudet rent och avslappnat. Imorgon ska jag återuppleva min lilla joggingrunda ut till Gamla Uppsala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar